2024


Touch Nature at /SAC Berthelot and /SAC Malmaison, 30.04-29.06

Exhibition opening: April 30th, 6pm at /SAC Berthelot (Str. General H. M. Berthelot 5) and 7.30pm at /SAC Malmaison (Atelierele Malmaison, Calea Plevnei 137C, corp B, et. 2)

Curators: Sabine Fellner & Alex Radu

Proiectul „Touch Nature”, inițiat de Forumul Cultural Austriac, cu un concept propus de curatoarea Sabine Fellner, este un demers expozițional itinerant prezentat în 11 țări din Europa, precum și în Statele Unite. El își propune o explorare a rolului artei în chestionarea crizei ecologice din ce în ce mai severe, prin lucrări ale unor artiști contemporani din Austria și din fiecare țară gazdă, întotdeauna într-un format original, site-specific, adaptat fiecărui context cultural în parte.

În „Touch Nature” la /SAC, lucrările artiștilor austrieci și români intră în dialog, propunând o privire critică asupra modificării profunde a ecosistemului nostru planetar în Antropocen. Prin medialități artistice proprii, fiecare își formulează opoziția împotriva exploatării omului și a naturii la nivel global sau proiectează viziuni purtătoare de speranță cu privire la noi dinamici/compoziții uman – non-uman. Introspectiv, expoziția-instalație devine o imersiune în diversitatea spectrală a atitudinilor, trăirilor și reacțiilor psiho-emoționale în raport cu efectele devastatoare ale Antropocenului ecocidar: de la activism la anxietate climatică, solastalgie, melancolie, shadowtime, depresie, abandon, și din nou la imaginări de soluții inovatoare sustenabile. A dovedi prin documentare, a formula proteste și a concepe scenarii posibile dar ce pot părea utopice reprezintă instrumente fundamentale în aceste confruntări artistice din spațiul /SAC.

Expoziția „Touch Nature” va rămâne deschisă până în data de 29 iunie, cu programul de vizitare joi-sâmbătă între orele 16 și 20.

Expoziția este organizată de /SAC Bucharest și de Forumul Cultural Austriac, cu sprijinul Ministerului Ministerul Federal Austriac al Afacerilor Europene și Internaționale.


The final two titles from the Yalom series are here! You can find them online and also in Cărturești and other selected bookshops around the country.

Au apărut ultimele două titluri din Reeditările Yalom. Se găsesc online și în rețeaua librăriilor Cărturești, precum și în alte librării din țară.


ARCO MADRID 2024

6 - 10 March

For the new edition of ARCO Madrid, Zina Gallery presents a project by artists Codruța Cernea, Lorena Cocioni, and Thea Lazăr. Bringing together their various mediums: Cernea’s acrylic and watercolor paintings, Cocioni’s ceramic/metal bas-reliefs and installations, and Lazăr’s embroidered textile installations, the exhibition allows them to blend into a multi-dimensional ode to the idiosyncrasies of nature and its hidden desires.  

The three artists research and draw from morphologies, biologies, or histories of specific plants or fungi, integrating them into their manufacturing processes and adapting them to the materials they utilize. The figure of the plant is central to each series of works - either individually reproduced, like in Cocioni’s flowy algae installations or Lazăr’s soft sphere-shaped digital print, or as a generator of larger visual worlds, as in Cernea’s polished paintings, placed at the core of imagined ecosystems and landscapes. 

The booth gradually unfolds organic forms and textures, extending the formal characteristics of the works into a multi-species symbiosis, while placing the viewer in close interaction with the surreal morphologies of interlaced fungi branches, algae holdfasts or thousands of years old foliage leaves. 

Click here to view the official ARCOmadrid website and news.


2023


YOUR GERMS GET JET LAGGED, TOO

Zina Project Space

21.12.2023 - 21.01.2024

Curator: Adrian Ganea

Engaging with diverse renditions of transformative processes, ”Your Germs Get Jet Lagged, Too” unfolds through the unique practices of four artists: Alex Bodea, Ana Botezatu, Codruța Cernea and Mihaela Vasiliu. Weaving scientific and historical threads, utilizing organic pigments, soft putridity, fermented nourishments and delicate ceramics, the exhibition cracks and challenges boundaries of disciplines. It is an invitation to contemplate and observe a unique collection of works that traverse the artificial equilibrium between nature and culture, employing the mediums of paint, pigments, germs, fungi and ceramics.

Utilizând reprezentări ale unor procese transformative ce descriu complexitatea vremurilor noastre, "Your Germs Get Jet Lagged, Too" se conturează prin intermediul practicilor unice a patru artiste: Alex Bodea, Ana Botezatu, Codruța Cernea și Mihaela Vasiliu. Îmbinând referințe științifice și istorice, utilizând pigmenți organici, procese de putrefacție, alimente fermentate și ceramică delicată, expoziția își propune să provoace granițele disciplinelor și să deconstruiască diviziunea natură-cultură.


Embracing The Whole: A Disjointed Narrative About Connections

Îmbrățișând întregul: o narativă fragmentară despre conexiuni

Text: TEA VINDT

Revista ARTA #62-63 / 2023


Nocturne painting is part of The Color of Sound exhibition at Museum of Recent Art

Opening: May 17 / 7 pm

Curators: Carola Chișiu, Cristian Vechiu

Concept: Cristian Vechiu

17.05 - 17.08.2023

Lucrarea Nocturnă face parte din expoziția Culoarea Sunetului, la Muzeul de Artă Recentă

Vernisaj: 17 Mai / ora 19

Curatori: Carola Chișiu, Cristian Vechiu

Concept: Cristian Vechiu

17.05 - 17.08.2023

Artists/Artiști: Aeul, Raluca Arnăutu, Corneliu Baba, Aurel Băeșu, Ion Bițan, Traian Boldea, Henri Catargi, Eva Cerbu, Codruța Cernea, Andrei Chintilă, Alexandru Ciucurencu, Radu Comșa, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Dimitrie Gora, Ion Grigorescu, Nicolae Grigorescu, Carol Hubner, Nicu Ilfoveanu, Sorin Ilfoveanu, Regina Ionescu, Iosif Iser, Ștefan Luchian, M. H. Maxy, Dragoș Mărgineanu, Theodor Pallady, Constantin Piliuță, Andrei Raicu, Alma Redlinger, Camil Ressu, Contantin Rusu & Peter Vukmirovic Stevens, Saddo, Eustațiu Stoenescu, Mihai & Horațiu Șovăială, Gheorghe Tattarescu, Roman Tolici, Alexandru Țipoia, Ionuț Vancea, Partog Vartanian, Mihai Zgondoiu

Conceived as an eclectic, historical, and interdisciplinary project, The Color of Sound exhibition follows a novel approach to the complex universe of Romanian music. From Dimitrie Cantemir's first studies and compositions up to new experimental creations, The Color of Sound exhibition will reveal a journey often depicted in the visual arts, as well as echoes that resonate into and out of the visual arts' modern and contemporary history. 

Gîndită ca un proiect eclectic, interdisciplinar și istoric, expoziția Culoarea sunetului va aduce o abordare inedită asupra universului complex al muzicii românești. De la primele studii și compoziții ale lui Dimitrie Cantemir și pînă la noile creații experimentale, expoziția Culoarea sunetului va dezvălui atît un traseu adeseori reprezentat în arta vizuală, cît și ecouri ce răzbat dinspre și înspre istoria modernă și contemporană a artelor vizuale.


DIACRONIA

Artists/Artiști: Ana Bălan, Anastasia Dumitrescu, Ancuța Sarca, Anna Thorvaldsdottir, Cătălin Velea, Codruța Cernea, Dan Basu, Daniel & Andrew, Floriama Cândea, Gloria Grati, Lorena Cocioni, Luca Florian, Matei Băcanu, Miruna Radovici, Nocturn, Ovidiu Toader, Paul Barbu, Radu Abraham, Sebastian Comănescu, Sergiu Doroftei, Silvia Trăistaru, Vlad Brăteanu, XK Studio

Curator: Marian Pălie

Location: The Turkish Bath / Baia Turcească / Iași

May 20-28

During ROMANIAN CREATIVE WEEK


Neptune Retrograde is part of an aniversary group show celebrating the first 10 years of Laborna Gallery.

EVERY NEWS IS A HAND-PAINTED STORY

Artists: Codruța Cernea / Nicolae Comănescu / Ovidiu Morar / Ciprian Paleologu / Pandele Radu / Adrian Preda / Ștefan Ungureanu / Simona Vilău / Bogdan Vlăduță

Laborna Gallery

May 9 - June 9


THIS WILL FEEL LIKE A STRANGE AND WARM EMBRACE

Codruța Cernea & Roberta Curcă

The H Gallery

March 30 - May 13

The exhibition brings together over 20 recent works on paper by the artists Codruța Cernea and Roberta Curcă. The visual dialogue formed naturally, without premeditation, as a continuation of the conversations the artists have been having in recent years. Characterized by a distinct purity and a sensible rigor, the works exhibited reveal similar interests in the observation of landscape, the passing of time and the coexistence of universal sphere and individual dimension in the fluid and uncertain present.

Expoziția prezintă peste 20 de lucrări recente ale artistelor Codruța Cernea și Roberta Curcă. Dialogul vizual s-a format firesc, fără premeditare, ca o continuare a conversațiilor pe care artistele le-au purtat constant în ultimii ani. Caracterizate de o puritate aparte și de o rigurozitate sensibilă, lucrările expuse relevă preocupări similare pentru observarea peisajului, relația cu trecerea timpului, coexistența sferei universale și a dimensiunii individuale în prezentul fluid și incert.


2022


An interview by Manuela Zipiși in #210 Igloo magazine.

Interviu realizat de Manuela Zipiși în revista Igloo #210.


LES FEMMES DU FEU

Curator: Thale Blix Fastvold

Artists: Hedda Sterne / Geta Brătescu / Hortensia Mi Kafchin / Ioana Ursa / Tincuța Marin / Codruța Cernea / Marianne Darlén Solhaugstrand / Karoline Hjorth & Riitta Ikonen / Ingrid Torvund

Sector 1 Gallery

22 September - 03 November


Five recent paintings are on the covers of a new edition of Irvin Yalom’s books. Published by Vellant Publishing, the books can be found in Cărturești and other selected bookshops around the country.

Cinci lucrări recente ilustrează coperțile unei reeditări a cărților lui Irwin Yalom. Publicate de editura Vellant, cărțile sunt disponibile în rețeaua librăriilor Cărturești.


Painting Figurative Woman artist

Biophilia painting is included in Why Have There Been No Great Eastern Women Artists? online exhibition, curated by Eszter Csillag for ANS AZURA.

The exhibition can be seen on ansazura.com.

Lucrarea Biophilia este inclusă în expoziția Why Have There Been No Great Eastern Women Artists?, curatoriată de Eszter Csillag pentru ANS AZURA.

Expoziția poate fi văzută online, pe site-ul ansazura.com.


2021


AN INVINCIBLE SUMMER

An extensive monograph featuring paintings from 2008-2021 with an essay by Erwin Kessler.

Publisher: Mobius Gallery
Design: Larisa Sitar
Dimensions: 27 x 20 cm / Pages: 188
Bucharest 2021

BUY BOOK


AN INVINCIBLE SUMMER

artist book launch & exhibition

MOBIUS GALLERY

October 28 - November 13

The exhibition presents a selection of paintings highlighting the main series created in the last decade, to celebrate the release of An Invincible Summer artist book.


for-site-min.jpg

PARADISE OF LOST DESIRES

MOBIUS GALLERY

May 21st - June 19th


The most recent works, from 2020 (Falling Up, We Are Nature, Full Moon, Extinct) deepen the immersion of the self in the mirror of the picture, the place where nostalgia for lost inside worlds unfolds, merging with the projection of possible outside worlds. The courage to paint simple and well-known gestures, but which have long been banned from artistic representation, on the basis of taste and ideological positioning, makes them superior to images: they become manifest acts in the recent works of Codruța Cernea. Touching, stroking, covering the cheek, wrapping the chest, embracing the void, drawing the contour of the face, not through the clear line of the drawing, but by running a hand over the familiar face, all these unexpected white weapons in the artist's panoply scare harmlessly, as if discovered after some archeological excavations of the precarious emotional future of humanity, which would find only these vestiges of feelings. As in a kind of affective 2001 Space Odyssey, produced by a Stanley Kubrick with a painting palette instead of a film camera, the dystopia of future technological super-revolution is only sketched, but its consequences, the emotional shipwreck, are represented in extenso by Codruța Cernea. In her neo-romantic mental laboratories, affectivity is artificially re-created, inseparable from the body of today's world. A body-landscape that is always reactivated, through the nostalgic recurrence of the house (ship, window, tent), water (pond, lake, river), nature (the improbable and standard-green landscape), the island (which leads to loneliness, to isolation) which seem, all of them, to be constantly evoked by an absent consciousness, assiduously seeking itself across all the corners of the painting. (Erwin Kessler)


Lucrările cele mai recente, din 2020 (Cădere în sus, Suntem natură, Lună plină, Extinct) aprofundează scufundarea sinelui în sine, în oglinda tabloului, locul în care survine nostalgia lumilor dispărute dinăuntru, în fuziune cu proiecția lumilor dinafară, posibile. Curajul de a picta gesturi simple și arhi-cunoscute, dar care au fost prohibite de mai mult timp din reprezentarea artistică, pe criterii de bun-gust și de poziționare ideologică, le face pe acestea superioare imaginilor: ele devin acte manifeste în lucrările recente ale Codruței Cernea. Atingerea, mîngîierea, cuprinderea obrazului, învăluirea pieptului, îmbrățișarea golului, trasarea conturului feței, nu prin linia clară a desenului, ci prin palma care parcurge chipul cunoscut, toate aceste neașteptate arme albe din panoplia artistei sperie prin inofensivitate, ca și cum ar fi descoperite în urma unor săpături de arheologie a viitorului emoțional precar al omenirii, care ar mai găsi doar aceste vestigii ale trăirilor. Ca într-un fel de Odisee spațială 2001 afectivă, produsă de un Stanley Kubrick cu paletă în loc de cameră de filmare, distopia super-revoluției tehnologice viitoare este doar schițată, dar consecința acesteia, naufragiul emoțional, este reprezentat in extenso de Codruța Cernea. În laboratoarele sale mentale neo-romantice este re-creată artificial afectivitatea, inseparabilă de corpul lumii actuale. Un corp-peisaj care este mereu reactivat, prin recurența nostalgică a casei (navei, ferestrei, cortului), a apei (balta, lacul, fluviul), a naturii (peisajul neverosimil și standard-verde), a insulei (care trimite la solitudine, la insularizare) care par, toate, rememorate fără încetare de o conștiință absentă, dar care se caută asiduu pe sine prin toate colțurile tabloului. (Erwin Kessler)


diveback-min.jpg

Dive Back painting in C.S.A Clubul Sportiv al Artelor exhibition at Museum of Recent Art.

May 5 - September 19, 2021

Lucrarea Salt înapoi în expoziția C.S.A Clubul Sportiv al Artelor la Muzeul de Artă Recentă.

5 mai - 19 septembrie, 2021


Fara-sfarsit_Endless-min.jpg

Endless painting, made in response to Dă-te mare!, the Annual Art Prize granted by Museum of Recent Art is on display until March 22.

Lucrarea Fără sfârșit, pictată în urma primirii Premiului Anual pentru Artă Dă-te mare!, se poate vedea la etajul 3 al Muzeului de Artă Recentă, până în 22 martie.


Premiuweb-min.jpg

Horizon painting received Dă-te mare! Annual Art Prize granted by Museum of Recent Art.

Lucrarea Orizont a primit Premiul Anual pentru Artă Dă-te mare! oferit de Muzeul de Artă Recentă.


2020


horizon-min.jpg

Horizon painting in Out of the Blue exhibition at Museum of Recent Art.

October 2, 2020 - March 22, 2021

Lucrarea Orizont în expoziția Din senin la Muzeul de Artă Recentă.

2 octombrie 2020 - 22 martie 2021


the-yellow-room-min.jpg

The Yellow Room painting in Maybe, for sure exhibition at LABORNA gallery.

October 2 - 17

Lucrarea Camera galbenă în expoziția Posibil Sigur la galeria LABORNA.

2 - 17 octombrie


coperta-fotocrom-min.jpg

Miraj painting on the cover of the first poetry book by Deniz Otay.

Lucrarea Miraj pe coperta primului volum de poezii semnat de Deniz Otay.

by OMG publishing


2019


An interview for the Summer issue of Glamour magazine, by Emilia Barbu.

Am stat de vorbă cu Emilia Barbu despre cum am ajuns să pictez, despre puterea arhitecturii emoționale și despre colaborarea care a dat naștere unei serii de obiecte din ceramică, într-un interviu în numărul de vară al revistei Glamour.


Pe-bune.png

Guided by the talented host, Andreea Vrabie, I was able to tell a story about past expectations and present dilemmas, in Pe Bune #52 podcast by DoR magazine.

Ghidată de talentata Andreea Vrabie, am reușit să articulez o poveste despre așteptări din trecut și dilemele prezentului, în podcastul Pe bune #52, produs de revista Dor.


Coperta-min.jpg

No Way Out of the Mind painting on the cover of #36 DoR magazine.

Lucrarea Captivă în propria minte pe coperta revistei DoR #36.


11.jpg

Domestic Abstract ceramic objects are on display at Modul Cărturești.

Obiectele de ceramică din seria Domestic Abstract se pot vedea la Modul Cărturești.


Complicity.jpg

Complicity painting in Fair Maidens exhibition, curated by Ioana ȘERBAN & Erwin KESSLER, at Museum of Recent Art.

March 27 - September 15

Lucrarea Complicitate în expoziția Fete de vis, curatoriată de Ioana ȘERBAN & Erwin KESSLER, la Muzeul de Artă Recentă.

27 martie - 5 septembrie


REVERIE-min.jpg

FUTURE NOSTALGIA

MOBIUS GALLERY

February 15 - March 29

Future Nostalgia is Codruța Cernea’s latest series of artworks in which she synthesizes techniques inherited from Surrealism, Constructivism, Pop Art and Capitalist Realism. By reevaluating and reverse-engineering their relationships towards photography, new media, film, and their production of individual experiences and the collective memory, she reconfigures, in synthetic polymer paint on canvas, fictional tomorrows that pervade popular contemporary imagination. Her works depict interiors of a cosmic cruise ship in which inquisitive human beings continue their lives, far from the ravaging consequences of Earth’s irrational destruction of the natural environment. Codruța sympathetically informs the viewer of this fantasy world’s profound nostalgic atmosphere, where genetically engineered organic life struggles to flourish. With herself becoming the architect of this world, she conceives an alternative possible mission for their voyage.

Her paintings are improbable scenes of a more optimistic hypothetical tomorrow, which represent delicate homages to the human capacity to develop sophisticated strategies through which one can behave irrationally in a reasonable way. Codruța’s practice is motivated by contemporary questions about the cultural development of concepts such as scenic nature, environmental and bio-engineering policy, democracy, carbon capitalism and the meaning of happiness. Her intergalactic voyagers become the benevolent builders of monuments for terrestrial beauty, which turn into subjects of this possible resolution’s aesthetic experiences. ”Future Nostalgia” subverts the dominant individualist ethos and avoids regressive nationalist pathos. The future we are proposed to be reflectively nostalgic about is the one in whose space one can contemplate a present we still have the option to change. (Carmen Casiuc) 


Future Nostalgia este ultima serie de lucrări a artistei Codruța Cernea, în care aceasta reușește să sintetizeze tehnici dezvoltate în perioadele artei suprarealiste, constructiviste, Pop și a Realismului Capitalist. Reevaluând relațiile acestora cu fotografia, filmul, new media, producția experienței individuale, precum și a memoriei colective, artista reconfigurează, în vopsele polimerice sintetice pe pânză, un scenariu fictiv, propagat în imaginația contemporană, asupra zilei de mâine. Lucrările ei descriu interioarele unei nave cosmice de croazieră în care ființe umane visătoare își continuă viețile, departe de consecințele devastatoare pe care comportamentul irațional de distrugere a mediului natural le-a avut asupra Pământului. Asupra acestei lumi fantastice, în care viața organică modificată genetic se străduiește să înflorească, Codruța sugerează cu empatie o profundă atmosferă nostalgică. Devenind arhitecta acestei lumi, ea concepe un scop alternativ pentru călătoria acestora în spațiu.

Picturile ei sunt scene improbabile ale unui viitor optimist, ce reprezintă delicate omagii în fața capacității umane de a dezvolta noi strategii sofisticate prin care acesta să se comporte irațional într-o manieră rezonabilă. Practica artistică a Codruței este informată de întrebări actuale cu privire la dezvoltarea culturală a conceptelor de natură scenică, politica de mediu și bioinginerie, democrație, carbon capitalism și a semnificației fericirii. Călătorii ei intergalactici devin înfăptuitori ai unor monumente de frumusețe terestră, pe care îi redescoperim ca subiecți ai experienței estetice față de acest posibil deznodământ. ”Viitoare nostalgie” răstoarnă etosul individualist dominant și evită patosul naționalist. Viitorul propus înspre reflecție nostalgică este acela în spațiul căruia putem contempla un prezent pe care încă îl putem schimba. (Carmen Casiuc)